Afvallen en Cardio?

in-shape-met-de-challenges-van-mama-stralend-fitDenk jij dat ook? Dat het goed is voor je lijn om lekker lang op de crosstrainer te staan of zo vaak mogelijk te gaan hardlopen? Helaas. Wie wil afvallen doet er verstandiger aan zich te focussen op krachttraining.

Cardiotraining (crosstrainer, hardlopen) is in eerste instantie gericht op het verbeteren van de werking van het hart, de longen en de bloedvaten, oftewel het cardiovasculaire (uithoudings)vermogen en niet op het vergroten van je spiermassa. Het is altijd goed om je conditie te verbeteren, maar als je wilt afvallen is het béter om deze vorm van sporten te combineren met krachttraining.
Krachttraining richt zich namelijk meer op de spieren, en spieren, dat zijn behoorlijke calorievreters, mits ze flink actief zijn.

In Jip en Janneke-taal zou je het als volgt kunnen uitleggen:
Het lichaam is erop gemaakt zo zuinig mogelijk te functioneren, m.a.w. zo min mogelijk energie te verbruiken. Spieren die niet of nauwelijks worden gebruikt staan daarom in een soort ‘stand-by’ modus: ze verbruiken geen energie (lees: calorieën), dus er hoeft ook geen energie naartoe. Wanneer je méér energie tot je neemt (in de vorm van voeding) dan dat je verbruikt (in de vorm van beweging), dan wordt het overschot opgeslagen in de vetcellen en niet in de spieren.

Als je wilt afvallen, dan wil je het energieverbruik (lees: calorieverbruik) van je lichaam zodanig verhogen dat het lichaam:
a) een teveel aan energie (voeding) kwijt kan in de spieren in plaats van in de vetcellen, en
b) zelfs de overtollige energie – die ligt opgeslagen in de vetcellen – gaat aanspreken.

Dit alles bereik je door krachttraining, want daarmee maak je de ‘stand-by’ spieren actief.

 

Start gewoon eens met het gebruik van gewichtjes bij je workout en/of wissel 3 minuten cardio af met een paar krachtoefeningen zoals squats, lunges en push ups. Je kunt ook altijd op mijn site kijken voor een 3×3 workout. Onder deze link vind je een hele verzameling!
Succes!
Warme groet,
Ginny

krachtsportvrouwen3

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation